Co se stalo se sérií: F.E.A.R.?
i Zdroj: Monolith Productions
Článek Co se stalo se sérií: F.E.A.R.?

Co se stalo se sérií: F.E.A.R.?

Jakub Dohnanský

Jakub Dohnanský

22. 10. 2023 17:00

Po pršivé noci přichází další neděle, a to znamená i další náhled do série hry, která už dlouho nedostala žádný nový díl. Dnes by byla na programu velice kultovní hororová série First Encounter Assault Recon, zkráceně F.E.A.R. Co se stalo a jaké byly tyto hry?

Reklama

Myslím, že nějaké představování není potřeba a rovnou bychom mohli se vrhnout na to, proč vlastně ještě nevyšel nový díl. Ovšem to by pak tenhle článek neměl ani smysl vzhledem k tomu, že každou hru probíráme detailněji. Takže bez dalších keců, jdeme na to.

F.E.A.R. (2005)

Co se stalo se sérií: F.E.A.R.?
i Zdroj: Monolith Productions

Alma přichází a s ní i první díl hry Fear. Pro někoho to možná vypadá jako další hloupá střílečka, kde budeme kosit tisíce nepřátel jako na běžícím pásu. Pravda je ironicky trochu napůl. Ano, jedná o střílečku z první osoby s prvky hororu. Ale to není ten hlavní tahoun.

Samozřejmě jedná se o horovou hru a v této části Fear zvládl prvek S.T.R.A.CH.U. víc než na výbornou. Atmosféra se dala krájet, sem tam jumpscare, který krásně seděl do dané situace a skvělý příběh o malé holčičce Almě, na které byly prováděny pokusy, byl odvyprávěn událostmi kolem Vás, nebo skrze různé datapady apod.

Když budeme probírat střílení, to bylo dobře zpracované i s trochu propracovanějším bojem nablízko. Sbírání lékárniček, brnění, nábojů a dokonce schopnost zpomalit čas vytvořila jen v tomhle solidní základ. Ovšem, tohle byla doba, kdy vývojáři dělali hry, aby se lidi bavili a ne platili za funkce navíc a frustrovali se z herního designu, tudíž samozřejmě u toho nekončíme. Prvním Fear totiž vyniknul svoji umělou inteligencí nepřátel

Zní to asi jako pohádka, ale je fakt, že, za chvíli 20 let starý, Fear do dneška obsahuje jednu z nejlepších umělých inteligencí nepřátel. Byla správně vybalancovaná, takže nepřátele působili chytře, ale ne tak moc, aby přišla frustrace. AI dokázalo skvěle rozeznat baterku, jít Vám takticky do zad, nebo třeba jeden nepřítel začne krycí palbu, zatímco se jeho kolega s brokovnicí snaží k Vám dostat. 

Když to tak shrneme, první F.E.A.R nabídl úžasný zážitek a rovnou dodal i dvě příběhové rozšíření v podobě Extraction Point a Perseus Mandate.

F.E.A.R. 2: Project Origin (2009)

Co se stalo se sérií: F.E.A.R.?
i Zdroj: Monolith Productions

Po čtyřech letech přichází druhý díl, který dále rozšiřuje příběh. Ovšem už neslavil až takový úspěch.

Project Origin navázal dále na příběh a posunul ho dál, ale když si ho srovnáme s jeho starším bráškou, tak spíše stojí v jeho stínu. To samé i příběhové rozšíření F.E.A.R. 2: Reborn.

Stále se jednalo o hororovou FPS střílečku, prakticky se stejnou hratelností, trochu hezčí grafikou a tentokrát už ne tak chytrou umělou inteligencí. Co dál? No, vlastně tohle je vše. Hratelnost fungovala skvěle, takže vlastně ani nebyl důvod do ní nějak zasahovat, ovšem ten pocit tlačítek CTRL + C a CTRL + V je hodně cítit a to není moc dobré znamení. 

Příběh byl stále skvělý a celkově se jednalo o dobrou střílečku, ale ne už tak dobrou Fear střílečku.

F.E.A.R. 3 (2011)

Co se stalo se sérií: F.E.A.R.?
i Zdroj: Day 1 Studios

Tentokrát na pokračování nemusíme ani dlouho čekat, protože třetí díl přišel o dva roky později. V naší ohradě černých ovcí máme už spousty her a třetí díl Fearu se do ní přidává jako objektivně ten nejhorší díl série. Co je vlastně špatně?

Zprvu příběh. Ten už byl opravdu jen jako kontext a žádná větší hloubka v něm není. Hrajeme za dva bratry, kteří jsou synové již zmíněné Almy. Jeden má schopnost zpomalit čas, druhý se převtělovat do druhých a využívat jejich těla ke střílení. Perfektní nápad na kooperaci? Ano, to je tak jediná pozitivní novinka. Celou hru můžete odehrát s kamarádem v kooperaci a ten, kdo byl lepší ovlivní konec hry, který zvládnete v pohodě dostat i za čtyři hodiny na nejtěžší obtížnost. 

Jinak se sérií má třetí díl společný možná tak jméno, Almu a schopnost zpomalení času. Mezitím co první a druhý díl byly založené na příběhu a atmosféře, třetí je jen čistokrevná akce stylu Call of Duty, která postrádá jakýkoliv faktor hororu.

Někdo hází vinu na délku vývoje, někdo na změnu vývojáře, vydavatele nebo na obojí. Kde je pravda, necháme na Vašem posouzení.

Je tu šance na nový díl?

O čtvrtém dílu už nastala řeč po vydání dílu třetího. Místo toho jsme akorát dostali pouze online střílečku F.E.A.R. Online, která dnes má už vypnuté servery. Jinak po novém First Encounter Assault Reconu ani vidu ani slechu. Třetí díl skončil v obou případech otevřeným koncem, prostor tu je a čeká až bude zaplněn.

Co by měl nový díl splňovat?

Rozhodně si myslíme, že by se mělo všechno vrátit ke kořenům. Opět FPS střílečka s prvky psychologického hororu, příběh, který má hlavu a patu, lepší umělá inteligence, kterou vývojáři už jednou zvládli a to už v roce 2005. Volitelný režim kooperace může zůstat, ale ať dává smysl jako v případě třetího dílu a ne, že se na scéně objeví jeden voják navíc, který nemá v příběhu žádnou roli jako například v Call of Duty World at War. 

A co Vy? Chcete nový díl série F.E.A.R.?

Reklama
Reklama

Související články

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama