Ohlédnutí se za tvorbou Piranha Bytes: Elex a Elex 2
i Zdroj: piranha bytes
Elex 2 Článek Ohlédnutí se za tvorbou Piranha Bytes: Elex a Elex 2

Ohlédnutí se za tvorbou Piranha Bytes: Elex a Elex 2

Ladislav Klimeš

Ladislav Klimeš

15. 2. 2024 15:00

Piranha Bytes nestojí jen za trilogiemi Gothic a Risen. Stojí taktéž za zajímavou dvojicí her Elex, která bohužel možná nedostala takovou pozornost, jakou si zaslouží.

Reklama

Asi nebudu jediný, kdo po třetím Risenu zlomil nad Piranha Bytes hůl. Ta hra mě zklamala natolik, že jsem se nehodlal jejich další hře vůbec věnovat. Oznámení a vydání Elexu a jeho pokračování kolem mě doslova prošumělo a já až po letech zjistil, jaký skvělý titul mi proklouzl mezi prsty.

Elex – Gothic na drogách

Když byl Elex oznámen, nechalo mě to úplně chladným. Nicméně mě docela překvapilo situování a design světa. Hned z fleku musím říct, že mě osobně nikdy nenapadlo vzít fantasy šermíře, post apo nájezdníky a scifi válečníky a hodit je do jednoho světa. Jasně, udělat ultimátní mix zní na papíře pěkně, jenže mnoho lidí si na tomto vylámalo zuby. 

Podle propagačních materiálů tedy Elex nevyvolával moc důvěry a i přes pozitivní recenze velmi rychle zapadl. Když jsem hru koupil za pár šupů minulé léto, nedá se popsat moje překvapení. Elex sice na povrchu působí jako šílený mix, ale díky konceptu Piranha Bytes funguje absolutně perfektně. 

Elex 1 Wallpaper
i Zdroj: Piranha Bytes
Elex 1 Wallpaper

Během hodin strávených na planetě Magalan jsem ani na vteřinu nepocítil tu únavu a vyhořelost, která čišela z třetího Risenu. Elex dokázal, že Piranha Bytes mají stále co říci a umí udělat dobrou hru. Ne dokonalou, ale dobrou, zajímavou, co vás přiková k monitoru.

Magalan – svět mixující úplně všechno

Elex 1
i Zdroj: Piranha bytes
Elex 1

Zatímco Gothic a Risen neměli svoje planety nějak specificky pojmenované, zde přichází první změna oproti předchozí sérii. Hra se odehrává na planetě Magalan, kde lidstvo velmi pokročilo ve vývoji svých technologií. Jenže pak přiletěla kometa a všechno zničila. 

Následná apokalypsa smazala starý svět a utvořila nový. Jak už je u Piranha Bytes zvykem, svět je temný, nemilosrdný, ale svým způsobem přitažlivý. Utvořily se frakce, které vedou proti sobě válku, ale zároveň mají všichni společného nepřítele – Alby. Ona kometa totiž nejenom, že vymazala starý svět. Zároveň i něco přinesla. Elex. Tajemnou substanci, která dokáže měnit vše živé. Okolo ní se pak točí celý konflikt. Jedni se ji naučili využívat, další ji odmítli a tak dále. Frakce jsou díky tomu jasně definované nejenom podle jejich filozofie, ale i vzhledu a způsobu boje. 

Berserkeři jsou prostě fantasy šermíři, kteří využívají Elex na destilování magie. Mají vlastní cíle a chtějí pustinu přeměnit na zalesněnou krajinu. Navíc chtějí zničit veškeré moderní technologie ze starého světa, protože to podle nich vedlo k úpadku civilizace.

Clerici jsou náboženští fanatici, kteří odmítají Elex používat pro vylepšování svých těl. To jim ale nebrání ho využívat pro svoje zbraně a vybavení. Jejich cílem je, aby Magalan povstal jako ještě pokročilejší a vyvinutější, než kdy dřív. Na rozdíl od Berserkerů sídlících v lesích, Clerici sídlí v severní zamrzlé části mapy.

Další frakcí jsou Outlaws, neboli česky Psanci. Ti si vzali inspiraci z klasických post apo příběhů se vším, co k tomu patří. Přežívají v poušti na zbytcích starého světa a uznávají jen zákon silnějšího. Jsou brutální a nemilosrdní. Mě osobně velice připomínali žoldáky z Gothica, což mě potěšilo. 

Elex 1
i Zdroj: Piranha Bytes
Elex 1

Poslední frakcí jsou už zmínění Albové. Mají vyspělou technologii a umí ji využít naplno. Upravují a užívají Elex jako posilovač. To je zbavilo emocí, jsou chladní a řídí se pouze logikou. Žijí v horách a mají pověst tajemných a nebezpečných nepřátel. Ostatní frakce se jich bojí, protože s nimi ve střetech vytírají podlahu. Okolo Albů se točí značná část příběhu. Zejména okolo jednoho z nich.

Hrdina s minulostí

Elex 1
i Zdroj: Piranha Bytes
Elex 1

Další změna oproti předchozím hrám Piraní sice nevypadá nějak zvláštně, ale kupodivu je docela výrazná. V Elexu nejste Bezejmenný hrdina hozený do příběhu, kde vaše minulost nehraje roli. Tady ji hraje výraznou.

Hlavním hrdinou je totiž Jax. Alb, který v jejich hierarchii zastupuje docela vysokou pozici. Je vyslán na misi, ale je sestřelen vlastními a jeho blízcí kolegové do něj vyprázdní poctivou dávku olova. Do toho ho ještě okrade místní zlodějíček o zbroj. V podstatě v trenkách, zesláblý a s přicházejícím absťákem po Elexu vyráží zjistit, kdo ho zradil a srovnat skóre. 

Zde se opět ukazuje mustr Piranha Bytes. Začínáte jako slabý mezi hromadou silných. Tentokrát je to příběhově velmi dobře osvětleno a okořeněno. Jax je vyčerpaný, zrazený a navíc v prostředí, kde nesmí říct, kdo je ve skutečnosti. Nemůže nikomu věřit a musí udělat vše pro své přežití.

Co to vše bude obnášet je už ale na hráči. Další novinkou je chlad. Podle vašeho chováni se buďto zvyšuje, nebo snižuje. Stanete se opět cituschopným člověkem, nebo opět chladným robotem bez emocí? Volba je na vás. 

Osobně si nemohu pomoci, ale atmosféra Elexu, zejména v prvních hodinách je báječná. Autorům se perfektně povedlo vystihnout charakter Jaxe. Poražený, ale nezlomený. Dá se pochopit a svým způsobem s ním i soucítit. Působí uvěřitelněji, než předchozí hrdinové. Vývojářům se na starý obnošený příběhový mustr povedlo naroubovat zajímavou a citelnou změnu. Do už poněkud zastaralé šablony to tak přidává zajímavou novou vrstvu.

Jax Rakeťák

Elex 1
i Zdroj: Piranha Bytes
Elex 1

Nejenom v příběhu dostala stará kostra Piraní pořádný facelift. Jax hned na začátku najde jetpack a… z nudného pěšího průzkumu se stává raketová zábava. Vývojáři celé prostředí nadesignovali tak, aby vše šlo zvládnout s jetpackem. Každý komín, hora, či barák se dá pomocí něj zdolat a vy tak máte přístup k jejich tajemstvím. Není to ultimátní řešení problémů, jeho zásoba není neomezená, takže jeho užívání musíte promýšlet. 

Frakce samotné prošli proměnou, lépe řečeno, rozdíly mezi nimi jsou obrovské. Chcete být fantasy mág/ šermíř? Přidejte se k Bersekerům. Chcete být drsný post apo nájezdník? Mezi Psanci vám bude fajn. Máte rádi plasmové zbraně? Náboženských fanatiků mezi Cleriky není nikdy dost.

V předchozích hrách Piranha Bytes se frakce lišily, ale nikdy ne tak mohutně. Ze hry se tak stává obří pískoviště a je jen na vás, co se vám líbí a kterou cestou se vydáte.

Stará technická stránka

Elex a Elex 2 využívá pořád ten samý engine, který používaly předchozí hry Piranha Bytes od dob Gothica 3. Genome engine pořád funguje a kupodivu grafika není tak hnusná, jako byla v Risen 2 a 3. Obě hry vypadají dobře. Prostě dobře. Mě osobně se grafika líbí a jsem s ní spokojen. Není to tak úžasně detailní, jako třeba Zaklínač 3 a Cyberpunk 2077. Je to prostě funkční a hezké. Wow efekt z toho není, ale dá se na to koukat. Navíc, zastaralost tohoto enginu není tak okatá jako třeba u Starfieldu, za což smekám před vývojáři.

Elex 2

Elex 2
i Zdroj: Piranha bytes
Elex 2

Doposud jsem mluvil primárně o prvním Elexu, vydaném v roce 2017. Nicméně 1.března 2022 vyšel druhý díl. Prodleva mezi nimi byla na poměr Piraní obrovská. Pětiletá pauza mezi tituly tohoto studia se ještě nikdy nestala. Možná za to mohlo odkoupení studia THQ Nordic v roce 2019, nebo těch důvodů bylo více. Každopádně, na hře, zejména na prodejích se to podepsalo.

Elex 2 nenaplnil očekávání. Zejména z prodejní stránky. V recenzích si hra nevedla vysloveně zle, ale bylo ji dost vyčítáno, že se zasekla na úrovni Gothica 3. Což se dá říct v podstatě o každé hře Piranha Bytes, ale budiž. 

Já sám druhý díl nehrál a nějak jsem to do nedávna ani neplánoval. Po zahrání prvního dílu mě to mrzí. Elex jsou milostný dopis fanouškům starých Piranha Bytes. Hra dělaná s láskou, péčí a poctivě. To se v dnešní době moc nevídá.

Pár slov fanouška na závěr

Neúspěch druhého dílu vedl k problémům, ve kterých se studio nachází. Vývojáři samotní doufají, že budou moci pokračovat a já jim to osobně přeju. Jejich hry, když pominu divný Risen 2 a 3, mají duši, perfektně vystavené a ručně dělané světy. Žádná náhodná generace, kterou vývojáři jen tak prskli do mapy. 

Hry Piranha Bytes pro mě měly a vždy budou mít určité kouzlo. To se jim nedá upřít. V tomto ohledu nebudu jediný. Proto, když se světem prohnaly drby o jejich konci, rozhodl jsem se věnovat jim článek. To přerostlo v tuto sérii, a já si při psaní článků nemohl pomoci a krom Elexu 2 všechny tituly aspoň na chvíli zahrál. 

Pokud vás hry od Piranha Bytes minuly, je to škoda. Krom 2 a 3 Risenu doporučuju úplně všechny. Každá z her má své kouzlo a pokud vám nevadí zastaralá grafika a poněkud krkolomné ovládání, začněte původním Gothicem. Stejně jako volby v samotných hrách, je to na vás.

Já nyní budu doufat, že se Piranha Bytes vzpamatují. Přece jenom, já u jejich her strávil dost ze svého dětství a s láskou na ně vzpomínám. Bylo by škoda, kdyby upadli v zapomnění.

Reklama
Reklama

Související články

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama