Ohlédnutí se za tvorbou Piranha Bytes: Trilogie Risen
i Zdroj: Piranha Bytes
Článek Ohlédnutí se za tvorbou Piranha Bytes: Trilogie Risen

Ohlédnutí se za tvorbou Piranha Bytes: Trilogie Risen

Ladislav Klimeš

Ladislav Klimeš

7. 2. 2024 10:30

Po Gothic 3 se Piranha Bytes rozešli ve zlém s Jowoodem. I přes všechny překážky se naplno pustili do duchovního nástupce slavné trilogie - série Risen.

Reklama

Po vydání třetího Gothicu nastalo takové menší zemětřesení. Piranha Bytes ukončili spolupráci s JoWoodem. Důvodů byla spousta. Nátlak vydavatele, přílišné zásahy do hry, nutnost otevřeného konce ve třetím díle… byla toho spousta. 

Znechucení vývojáři se rozhodli jít jinam a rozhodli se stvořit duchovního nástupce. Vydavatel samotný se pokusil pokračovat s sérii Gothic, ale nedopadlo to zrovna dobře. Jejich Gothic vyšel v roce 2010 a úspěch to opravdu nebyl. Arcania nebyla vysloveně špatná hra, ale Gothic to byl mizerný. Navíc, pořádný hřebíček do rakve udělily Arcanii samotné Piraně už o rok dříve. V roce 2009 totiž vyšel Risen, nová hra Piranha Bytes pod novým vydavatelem Deep Silver.

Risen – Piranha Bytes v nejlepší formě

Risen 1 artwork
i Zdroj: Piranha Bytes
Risen 1 artwork

Upřímně, jestli někdo považuje první díl trilogie Risen za nejlepší hru od Piranha Bytes, neberu mu to. U mě se o tuto pozici dělí s Gothicem 2 a jestli si někdy jen tak z nudy zahraji hru od Piraní, je to právě Risen.

Vývojáři měli smělý cíl, kterého nebylo lehké dosáhnout – stvořit duchovního nástupce Gothiců se vším, co k němu patří. Nutno rovnou říci, že se jim to nejenom povedlo, ale na některých místech se i sami překonali. 

Už v zárodku se rozhodli použít engine z Gothica 3. Genome Engine byl přepracován, upraven a optimalizován. Posloužil tak jako perfektní základ pro nový herní svět. Tím se stal ostrov Faranga.

 Vypuzení bohové

Risen 1 Artwork
i Zdroj: Piranha Bytes
Risen 1 Artwork

Svět, ve kterém se celá trilogie Risen odehrává, působí na první pohled jako reskin světa Gothicu. Myšleno v dobrém. Máme tu lidmi vyhnané bohy, lidstvo bojující o přežití a samozřejmě, Bezejmeného hrdinu, který z počátku absolutně netuší, co se děje. 

Děj začíná po velké bouři, která smete vaši loď a vás to vyplaví na pro vás neznámém ostrově. S vámi to přežije ještě dívka Sára, která poslouží jako průvodce tutoriálem. Já osobně jsem vždy litoval, že Sára nedostala v příběhu větší roli. 

Po opuštění počáteční pláže se octnete naplno v promyšleném, ručně vytvořeném světě, ze kterého sálá inspirace Gothicem. Trojice frakcí, která určí váš budoucí osud, každá specifická svým způsobem a vlastní dějovou linií. Zde se ukázala krása konceptu, kdy k jednomu cíli vedlo vícero cest a bylo jen na hráči, jak se rozhodne.

Lesy a středoevropské prostředí nahradila džungle, ale jinak vše zůstalo při starém. Atmosféra byla špinavá, drsná a hráči nedávala nic zadarmo. 

Tvrdá hratelnost je zpět

Risen 1 Artwork
i Zdroj: Piranha Bytes
Risen 1 Artwork

Risen, ač byl výrazně snadnější, než Gothic 1 a 2, měl v jádru onu tvrdou obtížnost. Na začátku jste byl nikdo, jen maso vyplavené na břeh. Všichni vás silou přesahovali a vy museli při bojích taktizovat a vybírat si, který konflikt vám za to stojí. Vše bylo perfektně vyvážené a do hry se dalo perfektně ponořit. Risen v tomhle exceloval a fanoušci Gothiců byli spokojení.

Já na první Risen vzpomínám s láskou a když si chci nějakou hru od Piraní zahrát, volba obvykle padne na tento díl. Série Risen měla perfektně našlápnuto k dokonalé fantasy trilogii a Piranha Bytes dokázali, že hry stále umí. Sice je dělají podle stejného mustru, ale jsou zábavné a mají věrnou komunitu. Druhý díl byl velmi očekáván a hráči se na něj těšili. Bohužel, netušili, co se na ně valí.

Risen 2 – Potopení do temných vod průšvihu

Risen 2 Artwork
i Zdroj: Piranha Bytes
Risen 2 Artwork


 Po Risen 1 odchází ze studia Mike Hoge, hlavní kreativní osobnost stojící za stylem všech předchozích her. A ruku na srdce, bylo to vidět více, než je zdrávo. S odchodem tohoto člověka to vypadalo, že Piranha Bytes ztratili svoji duši.

Risen 2 Artworks
i Zdroj: Piranha Bytes
Risen 2 Artworks

Když v roce 2012 vychází druhý díl, všem spadla brada překvapením. Risen 2 nepřipomínal první díl ani v nejmenším. Celý herní systém byl brutálně zjednodušen, možnosti voleb byli minimální a možnost vyprofilovat si svého hrdinu přidáním k nějaké frakci zmizela. Od začátku jste byli doslova holka pro všechno a vše oproti prvnímu dílu působilo jednoduše a nezáživně. 

Stylisticky se hra od prvního dílu odklonila a hlavní hrdina prvního dílu se stal pirátem. Fantasy verze Karibiku byla sice fajn, ale chyběla ji dravost a tvrdost předchozích her. Na druhou stranu, autoři atmosféru dost odlehčili, takže jsme dostali potrefený humor se spoustou zábavných hlášek. 

Příběh sice navazuje na první díl a hned na začátku se k vám přidává známá z prvního dílu. Patty, dcera slavného piráta s prořízlou pusou. Okolo ní a jejího otce Gregoriuse Steelbearda se pak točí část příběhu, který vede opět k záchraně světa. 

Risen 2: Dark Waters je pro mě dokonalou ukázkou zklamání. Při tom hra měla tolik dobrých základů. Stejný Genome Engine poskytoval slušnou, ale až moc komiksovou grafiku, příběh sám o sobě nebyl špatný, ale chybělo mu hodně k zábavnosti. Zmizela navíc i ta atmosféra průzkumu. 

Risen 2 artwork
i Zdroj: Piranha Bytes
Risen 2 artwork

Ruku na srdce, Piranha Bytes s Risenem 2 šlápli hodně vedle. Nejedná se ale o vysloveně mizernou hru. Jen nedosáhla kvalitám předchozích her.

Risen 3: Titan Lords – Neúspěšný pokus o důstojné ukončení série

Risen 3 Artwork
i Zdroj: Piranha Bytes
Risen 3 Artwork

Dva roky po rozporuplném druhém díle přichází Piranha Bytes se závěrem trilogie. Rok 2014 byl dobou, kdy RPG vládly hry inspirované Dark Souls sérií a Risen 3 si z nich bral bohatou inspiraci.

Bezejmenného hrdinu z předchozích dvou her nahradil opět bezejmenný bratr Patty. Bratr je pirátský kapitán, který hned v úvodní lokaci přichází o duši a na hráči je ji získat zpět.

Celý svět z druhého dílu se ponořil do mnohem temnějších odstínů, apokalypsa způsobená titány je v plném proudu. A vy, krom získání zpět své duše, ho musíte zachránit. Jak jinak. Autoři se chytli za nos a vrátili spoustu prvků z prvního dílu. Tři frakce, možnost se více vyprofilovat a specializovat. Atmosféra se částečně vrátila, ale pořád postrádala hodně ze své předchozí hutnosti.

Risen 3 Artwork
i Zdroj: Piranha Bytes
Risen 3 Artwork

Stylisticky byla hra spojením prvního a druhého dílu. Ruku na srdce, moc to nefungovalo a dosti po právu je Risen 3 hodnocen jako nejslabší hra Piranha Bytes. Já se jim nedivím. Tenhle díl jsem rozehrál několikrát, ale nikdy nebyl schopen dohrát. Sám k němu nemám moc co říci. Působil na mě mdle a nezáživně.

Z celé hry je vidět neskutečná únava vývojářů. Vyhořelost a nutnost vydat aspoň nějaký závěr sálala z každého pixelu. Vzato kolem a kolem, série Risen není špatná. Jen po výborném dílu přišly dva rozporuplné. Směr, kterým se série vydala, zněl na papíře dobře, jenže ve výsledku to tak dobré nebylo. 

Piranha Bytes na rozcestí

Po třetím Risenu jsem přestal být na novou hru Piranha Bytes zvědavý. Stále stejný mustr a jeho čím dál větší zjednodušování a ztráta zajímavých prvků mě odradily. Proto Elex kolem mě vysloveně prošuměl a já jej dlouhou dobu ignoroval. Což byla obrovská chyba. Ale o tom až příště.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama