Ohlédnutí se za tvorbou Piranha Bytes: Gothic 2
i Zdroj: Piranha Bytes
Gothic Remake Článek Ohlédnutí se za tvorbou Piranha Bytes: Gothic 2

Ohlédnutí se za tvorbou Piranha Bytes: Gothic 2

Ladislav Klimeš

Ladislav Klimeš

25. 1. 2024 12:00

Na začátku minulého článku jsem si posteskl, že skončilo studio Piranha Bytes, tvůrci Gothicu. Rozhodl jsem se mu věnovat sérii krátkých článků, které mu vzdají hold.

Reklama

V momentě, kdy byl minulý článek venku, vyšlo oficiální prohlášení od Piraní, které by se dalo shrnout do: Ještě nás neodepisujte! Což mě osobně velmi potěšilo. Piranha Bytes pro mě vždy byly jistou stálicí. Dělali hry podle svého a bohužel, podobně jako Bethesda, se zasekli v určité době. Což nemusí být vždy na škodu, obzvlášť, když váš mustr má svoji bázi fanoušků, kteří se neustále dožadují nášupů.

Dnes si probereme hru, která mě osobně k tvorbě Piranha Bytes dostala a kterou dost lidí považuje za vrchol tvorby tohoto studia.

Následky Gothicu 1 pro Piranha Bytes

Nutno připustit, že Gothic 1 nevyšel zrovna v dobrém stavu. Slušně řečeno. Hra byla dosti zabugovaná, příšerné ovládání a spousta dalších problémů. Dodám, že když proběhlo několik preview, hra nepoužívala vůbec myš a celá se hrála na klávesnici. To tehdejší novináře dosti rozladilo, tak vývojáři ovládání myší přidali. 

Gothic získával slušná hodnocení, ale neprodával se tak dobře, jak si jeho autoři a vydavatel přáli. Studio mělo v plánu vydat opravný patch a datadisk, ale vydavatel jim to zamítl. Naštěstí, už v té době se okolo hry začala tvořit fanouškovská základna, která vydávala komunitní modifikace a patche. Po spoustě problémů s původním vydavatelem Phenomedia a jeho koncem v roce 2002 studio našlo nového vydavatele, ve své době velmi známý JoWooD. Ten studio donutil rozjet práce na plnohodnotném druhém dílu a nikoliv datadisku.

Gothic 2 Art
i Zdroj: Piranha Bytes
Gothic 2 Art

Gothic 2 – z plánovaného datadisku plnohodnotným druhým dílem

Původní vize datadisku byla celkem jednoduchá – pokračovat tam, kde skončil hlavní příběh. To byl jeden ze základních kamenů, od kterého se tvůrci odrazili. Navázali příběh a děj umístili opět na ostrov Khorinis, tentokrát hlavně do přístavního města se stejným jménem. Premisa byla jednoduchá- ostrov ohrožují draci a na našem Bezejmenném hrdinovi je, aby je zlikvidoval. Mág Xardas vás zachrání ze sutin Spáče, finálního bosse prvního dílu. 

Hned na začátku proběhne restart vaší postavy, takže přicházíte o cokoliv, co jste v prvním díle nasbírali. Z ultimátního borce na konci jedničky je opět nula bez síly, zkušeností a vybavení. 

Zde tvůrci šikovně vysvětlili, proč opět musíte začít od nuly. O přenášení savů jako třeba v sérii Zaklínač, Mass Effect a Dragon Age v té době ještě nikdo neslyšel, nebo to nikoho nenapadlo.

Navíc, autoři se díky tomu mohli držet zavedeného mustru. Začínáte od nuly a jste slabí a zranitelní. Musíte se opět vypracovat a to hezky pomalu a pečlivě. Příběh má sice jeden konec, ale cesty k němu jsou, stejně jako v předchozím díle, tři. 

Každá se lišila herním stylem a atmosférou. Městská stráž, mágové ohně a žoldáci. Já si osobně vždy volil žoldáky. Byli mi blízcí, zejména díky drsnému prostředí a rivalitě, která mezi nimi panovala. Dostat se k nim bylo všeobecně zajímavé. Člověk si musel svoje postavení vybojovat. Ukázat ostatním, kdo je tady pánem. 

Některé hlášky z tohoto drsného prostředí se mi nesmazatelně vryly do paměti. Třeba: To máš na hlavě ksicht, nebo na mě vystrkuješ prdel?  Co se týče atmosféry, autoři zde opět ukázali, kde leží jejich síla. Ručně dělaný, živý svět a hutná atmosféra. Vše si ve hře perfektně sedlo a hráči zde měli hru, která opravdu stála za to.

Ohlédnutí se za tvorbou Piranha Bytes: Gothic 2
i Zdroj: Piranha Bytes

Upravený Engine

Hra běžela opět na interně vyvinutém enginu ZenGin, tentokrát upravené verzi. Oproti prvnímu dílu se ztrojnásobil počet detailů a zlepšilo rozlišení textur. Grafika sice nebyla na svou dobu extrémně detailní, ale na druhou stranu, ve hře bylo minimum načítání.

Prodeje a recenze

Gothic 2 se prodával velmi dobře a byl velmi kladně přijat. Recenze nešetřily chválou a JoWooD si mnul ruce.  Nejprve vyšla německá verze 29. listopadu 2002 a anglická následovala 13. června 2003. O distribuci se tehdy staral JoWooD v německu a spolupracoval s Atari v anglicky mluvících zemí. Atari hru distribuovalo čistě v Americe a to od 28. října 2003. Hra se stala největším hitem vydavatele té doby. To vše vedlo k tomu, že vznikl datadisk Night of the Raven, v češtině Noc Havrana

Noc Havrana

Gothic 2 NH
i Zdroj: Piranha Bytes
Gothic 2 NH

Datadisk vyšel opět nejprve německy 22.srpna 2003. Anglická verze se dostala na pulty až 2. listopadu 2005. Celkově datadisk byl zajímavý ve vícero ohledech. Zejména výrazným zvednutím obtížnosti na žádost komunity. 

Nedělám si srandu. Komunita opravdu chtěl přitvrdit už u tak obtížné hry.

Hra prošla rebalancem, přidalo se několik silných zvířat, snížil se počet lektvarů a speciálních rostlin. Už tak vysoká obtížnost se zvedla a hra se tím trošku víc uzavřela novému hráči. Další zajímavostí bylo, že děj se neodehrával po, nebo před, ale vinul se paralelně s hlavní dějovou linií. 

Mág Xardas vám řekl o nové hrozbě a vy ji šli vyřešit. Díky tomu jste se mohli přidat k nové frakci mágů vody a vydat se do nové lokace – Jharkendaru. Ta se lišila od původní hry prostředím. Zatímco v základní hře byly převážně lesy a farmy, zde je z části zavodněná bažina, travnaté pohoří a pouštní kaňon. Všeobecně datadisk dost pomohl a vývojáři se mohli pustit do plnohodnotného třetího dílu. 

Osobní dodatek

Série Gothic a moje obliba Piranha Bytes začala čirou náhodou. Na školním výletě na základce jsem měl možnost obchoďáku koupit nějakou hru a vzpomněl jsem si, že spolužák z jiné třídy mluvil o Gothicu 2 jako o totální pecce. Hra už tehdy stála pár šupů (myslím, že to bylo 299Kč), tak proč ji nevyzkoušet, že?

U téhle hry jsem prožil nejvíce času. První a třetí díl se ke mně dostali až později a ač jsem je oba dohrál, nezanechali tak hlubokou vzpomínku, jako právě díl druhý. Spousta hlášek, zajímavý svět a nejde nezapomenout na bordel v přístavu. Za mě osobně je 2 nejlepším dílem ze série Gothic. Rád na ni vzpomínám a když je šance, občas se k ní i vrátím. V dalším článku se podíváme na třetí díl, dosti zásadní díl.

Reklama
Reklama

Související články

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama