Vzestup a pád série Star Wars Battlefront. Jak chamtivost zvítězila
i Zdroj: DICE/Electronic Arts
Článek Vzestup a pád série Star Wars Battlefront. Jak chamtivost zvítězila

Vzestup a pád série Star Wars Battlefront. Jak chamtivost zvítězila

Richard Šimáček

Richard Šimáček

21. 11. 2023 14:00

Battlefront je tu s námi už velmi dlouho. Za tu dobu zažila série velký úspěch, ale bohužel chamtivost a odpojení od hráčské komunity zařídily to, že tato série je již u ledu.

Reklama

Battlefront 1

Historie této série začala v roce 2004, kdy vyšel první Star Wars Battlefront 1 od Pandemic Studios. Hra tehdy vyšla na PC, Xbox a PlayStation 2. Battlefront se velmi inspiroval z tehdejšího Battlefieldu 1942. Zaměření bylo primárně na pěchotní souboj s kombinací různých vozidel, jak pozemních, tak leteckých. Nechyběl ani systém tříd převzaný z Battlefieldů. Každá třída měla své specifické zbraně a vybavení, jak jsme zvyklí z moderních battlefieldů. Primární herní mód byl conquest, klasické zabírání oblastí. Za zmínku stojí i singleplayer Galactic conquest, ve kterém jste měli za úkol dobýt celou galaxii a mohli jste si vybrat, na jakou planetu zaútočit. Kompletně zde ale chyběly vesmírné bitvy a možnost ovládat ikonické postavy ze Star Wars, jako je Darth Vader či Luke Skywalker. Ty ovládala pouze AI a byly nesmrtelné. Hra byla tehdy dobře přijata jak hráči, tak i herními kritiky. Většina hodnocení kritiků se pohybovala nad 80 %.

Battlefront 2

Krátce po prvním díle v roce 2005 vyšlo pokračování, které bylo lepší ve všech aspektech. Značně se vylepšila grafika, navýšil se počet map, vozidel, herních módů a konečně přibyly vesmírné bitvy či možnost ovládat ikonické postavy ze Star Wars. Výběr ikonických postav se odvíjel podle hrané mapy. Skvělá byla i kampaň pro jednoho hráče, ve které jste hráli za elitní jednotku klonů 501. legii, za kterou jste si prošli plno bitev v klonových válkách a dokonce jste později mohli bojovat za galaktické impérium. Nechyběla ikonická bitva o planetu Hoth či bitva v chrámu Jediů v průběhu rozkazu 66. Plno hlášek z této hry se stalo legendárními mezi Star Wars fanoušky, jako například: Watch Those Wrist Rockets. Tato hláška se objevila i v nejnovějším Star Wars Battlefrontu 2 od EA.

Battlefront EA

Poté následovala velká pauza a nevyšla žádná hra. V roce 2013 koupila společnost Electronic Arts práva na značku Star Wars a v roce 2015 proběhlo velké oznámení nové hry Star Wars Battlefront od EA/DICE. Hype byl obrovský, jelikož se všichni těšili na novou Star Wars hru v super moderním enginu Frostbite. Stejný rok hra vyšla. Bohužel nesplnila očekávání, chybělo mnoho obsahu a chyběla i kampaň a některé mechaniky hry byly poněkud nepraktické, jako například pick-up systém. Ten fungoval tak, že po mapě byly rozmístěny ikony, které obsahovaly vozidla, možnost ovládat hrdinu, automatické věže, raketomety či silnější granáty. Museli jste přijít na určité místo k té ikoně, dojít a poté ji vzít a aktivovat. Pokud vás někdo zlikvidoval před aktivací tohoto bonusu, máte smůlu, o výhodu jste přišli. Rozmístění bonusů bylo čistě náhodné. Hra obdržela za dobu své existence mnoho DLC a aktualizací, takže později se dostala do relativně dobrého stavu, ale oproti starému Battlefrontu 2 stále zaostávala v množství obsahu.

Battlefront 2 EA

Dostáváme se do finále, EA Battlefront 2, který vyšel v roce 2017 a už od beta verze bylo vidět, že hra přešla na ten nejtěžší model mikrotransakcí a loot boxů. Hned od uzavřené technické bety, které jsem se také zúčastnil, bylo vidět, že hra byla co nejvíce koncipovaná tak, aby z vás dostala co nejvíce peněz (extrémní grind byl potřeba i na tak základní věci, jako je odemknout si hratelnou postavu Dartha Vadera, anebo si zaplatit a mít ho odemčeného rychleji). Komunita tyto rozhodnutí velmi kritizovala. Při plném vydání hra obdržela extrémní množství kritiky a dokonce se vývojáři dostali k několika soudům v různých zemích kvůli loot boxům. Celá tato situace poukázala na problémy loot boxů ve hrách celkově a začalo se pracovat na regulacích v různých zemích

Díky nesmyslným prohlášením společnosti DICE, která celý stav hry ještě obhajovala, byla komunita tak naštvaná, že vývojáři celý systém mikrotransakcí a loot boxů ze hry kompletně odstranili. To si vzalo svou daň, dlouhé měsíce hra neobdržela žádný nový obsah, jelikož se pracovalo na opravě hry a předělání celého systému hry. Toto fiasko přilákalo pozornost celé herní komunity a dokonce i lidí mimo ni. Situace byla tak špatná, že o hře mluvili i někteří politici kvůli mikrotransakcím. To značně poškodilo celou firmu a naštvalo to i Lucasfilm, jelikož naštvaní lidé se obraceli i na ně. Vývojáři se zavázali, že hru opraví a dodají po několik let nějaký ten obsah. Hra se za dobu vývoje po vydání dostala do skvělého stavu, bohužel v tom nejlepším byla zaříznuta podpora a další obsah přestal vycházet, což byl naprosto nevyužitý potenciál vzhledem k vycházejícím Star Wars filmům a seriálům. Battlefront 2 EA měl možnost dohnat původní Battlefront 2 od Pandemic Studios, co se týče obsahu, bohužel se tak nestalo a vývoj hry skončil v tom nejlepším. Jako jediný ze všech Battlefrontů pokrýval všechny Star Wars filmy.
 

Bohužel EA se již nevyplatilo hru držet při životě a ztráta, která vznikla zpackaným vydáním hry, byla astronomická. Lidé, co dělali na Battlefrontu 2, byli přeloženi do vývoje Battlefieldu 5, jelikož v něm leželo v té době potenciálně nejvíce peněz. Díky tomuto fiasku si EA/DICE uvědomili, že se jim vlastně nevyplatí udělat další Star Wars Battlefront tak, aby jim dokázal pořádně vydělat a uspokojit investory. Proto celý projekt zrušili a přešli na jiné výdělečnější. Přitom stačilo málo, už od začátku mít obchod se skiny, které by se daly koupit za reálné peníze. Je možné, že v budoucnu se nějaká hra ještě objeví, ale momentálně je to nepravděpodobné.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama