The Darkness: 2 díly venku, třetí nikde. Co se stalo?
i Zdroj: Starbreeze Studios
Článek The Darkness: 2 díly venku, třetí nikde. Co se stalo?

The Darkness: 2 díly venku, třetí nikde. Co se stalo?

Jakub Dohnanský

Jakub Dohnanský

13. 11. 2023 19:00

Po menší pauze a vymýšlení možných zapomenutých sérií se vracíme s touto rubrikou. Dnes si rozebereme "známou" dvojici her The Darkness. Co se vlastně stalo?

Reklama

Říkáte, že jste neslyšeli o The Darkness? Tomu se upřímně divím. Jedná se o jednu z prvotních větších her studia Starbreeze, vývojářů dnes velice známého a místy i nenáviděného PayDay. The Darkness vzniklo původně jako komiks od trojice Marca Silvestriho, Gartha Ennise a Davida Wohla. Po velké oblibě se nakonec dostavilo videoherní zpracování. Jak dopadlo?

The Darkness (2007)

The Darkness: 2 díly venku, třetí nikde. Co se stalo?
i Zdroj: Starbreeze Studios

Píše se 25. června roku 2007 a Starbreeze Studios vydává hru The Darkness na třetí PlayStation a Xbox 360. Stejně jako komiksy, i hra byla plná násilí, střílení a dobrého příběhu.

Vžijeme se do role Jackieho Estacada, pouličního mafiána, který právě oslavil své jednadvacáté narozeniny. Po zpackané akci, kdy jsou jeho kolegové zabiti, zjišťuje, že se v něm začíná probouzet cosi divného. To divné je temnota. Takhle to zní, jako kdyby to psal Ozzy Osbourne, ale vyslechněte nás. 

Podle příběhu, aniž bychom více spoilerovali, Jackieho pokrevní linie zažívá prokletí v podobě temnoty, která se projeví na jednadvacáté narozeniny daného hostitele. A tak jako Jackie už nebudeme jen střílet, ale budeme mít k dispozici i dvě chapadla, která můžeme v boji volně používat.

Hra objektivně slavila úspěch. Lidi zbožňovali příběh, akci, ale také hlavně práci dabéra temnoty, Mika Pattona, který podle nás určitě během dabování několikrát přišel o hlasivky. Pokud chcete příklad, stačí kliknout zde.

Na čem první The Darkness rozhodně vyhořelo, byla optimalizace na PlayStation 3, a celkově ten zvláštní pocit u hraní. Hned si vysvětlíme.

Za prvé, optimalizace na třetí PlayStation byla opravdu hrozná. Hra často nedosahovala ani požadovaných 30 FPS, který měla mít, a tak hraní bylo sem tam opravdu o nervy. Xbox verze s tímto problém neměla, takže rozhodně bod pro Microsoft. Pokud si tedy chcete poprvé, nebo znova tuto klasiku zahrát, doporučujeme starý Xbox 360, nebo na novějším Xboxu použít zpětnou kompatibilitu. PlayStation 3, 4 nebo i 5 nechte schovaný. Pokud Vám tedy samozřejmě nevadí 20 FPS.

A za druhé, ten divný pocit. Jádro hratelnosti bylo super, temnota byla skvělá, ale celou dobu jste cítili, že vlastně hrajete third-person hru ve first-personu. Jako když si stáhnete třeba modifikaci do známého The Last of Us, abyste mohli hrát z pohledu vlastních očí. Bylo to určitě způsobeno zvláštním mířením, které hra nabízela a celkovými animacemi vaší postavy. Ano, mohli jste vidět vlastní tělo, což v roce 2007 byla stále ještě trochu novinka, ale ta implementace pohledu z první osoby byla opravdu odfláknutá.

I tak, stále se jednalo o skvělou hru, která dneska na stránce Metacritic dosahuje obdivuhodného celkového hodnocení na 80 / 100. Od kritiků, i od lidí, tudíž pokračování bylo jisté.


The Darkness 2 (2012)

The Darkness: 2 díly venku, třetí nikde. Co se stalo?
i Zdroj: Digital Extremes

Na pokračování příběhu Jackieho Estacada jsme si museli počkat pět let. Neboli dvou roční pauza a tři roky vývoje. Za tu dobu stihly vyjít 4 nové Call of Duty, čtvrté Grand Theft Auto i s příběhovými rozšířeními, a pátý díl byl už jen rok a půl vzdálen od pultů v obchodech. Vyplatilo se toto čekání? Tak nějak napůl.

Důležité je zmínit, že na druhém díle už nepracovalo studio Starbreeze, ale Digital Extremes, kteří mají na svém kontu hry jako první Homefront, Unreal Tournament a velice známý free-to-play titul Warframe.

Druhé dobrodružství Jackieho Estacada bylo daleko více barevnější, komiksově stylizovanější a daleko víc brutálnější. Příběhově už nešlo o tak velkou pecku a to byl možná i problém celé hry, včetně herní doby, která se točila okolo pěti hodin na normální obtížnost.

Co se týče hratelnosti, se kterou měla jednička v nějakých ohledech problém, zde byly mechaniky míření už zlepšeny a rozhodně už jste cítili, že hrajete čistokrevnou first-person střílečku a ne third-person hru namodovanou na pohled první osoby. Temnotu jste tentokrát využívali daleko víc ke svému prospěchu, kdy jste mohli brát kusy dveří od aut a používat jako štít, házet po nepřátelích různé předměty, či dělat tzv. dokončovačky, kdy se Vám naskytl pohled na velice brutální zabití nepřítele. 

Způsobů bylo několik. Odvíjelo se to podle stylu chycení, jestli za nohu, za tělo, nebo za hlavu, a také podle toho, zda chcete získat munici, životy, nebo zkušenostní body.

Hra obsahovala menší strom dovedností, který Vám poskytnul vyšší životy, náboje, poškození na zbrani nebo i štít od samotné temnoty. Když mluvíme o Temnotě, je důležité také říct, že na rozdíl od prvního dílu, je Temnota ve dvojce daleko více ukecanější a o její dabing se opět postaral Mike Patton, který už daboval v prvním dílu. Samozřejmě opět naprosto excelentní výkon a pomyslně si u nás drží místo v Síni slávy nejlepšího dabingu ve hrách, jako například Sam Witwer a jeho role Starkillera ve Star Wars The Force Unleashed.

Můžeme čekat další díl?

Nový díl The Darkness je v nedohlednu. Bůhví, jestli vůbec má smysl další díl z této série dělat, i když dvojka napůl skončila otevřeným koncem. My bychom samozřejmě rádi viděli nové dobrodružství Jackieho Estacada, a co vy? Rozhodně za nás by se příběhově mohlo ještě něco udělat. Mimochodem, o třetím díle se v minulém roce spekulovalo, údajně se logo trojky objevilo v reklamě na Xbox.

Reklama
Reklama

Související články

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama