Recenze Warhammer 40K: Darktide. Vyplatí se do hry po roce vrátit?
i Zdroj: Fatshark Studio
Warhammer 40K: Darktide Recenze Recenze Warhammer 40K: Darktide. Vyplatí se do hry po roce vrátit?

Recenze Warhammer 40K: Darktide. Vyplatí se do hry po roce vrátit?

Richard Šimáček

Richard Šimáček

20. 10. 2023 19:00

Darktide měl při vydání obrovské množství problémů a chybělo mu i mnoho zásadních funkcí. Jak se tato hra změnila po jednom roce od vydání? Mnoho problémů se vyřešilo, některé ale zůstaly. Přečtěte si naší recenzi. Jak jsme hru ohodnotili?

Reklama

Na Warhammer 40K: Darktide se těšilo mnoho lidí, a to nejen fanoušci univerza Warhammer 40K, ale i mnoho fanoušků co-op stříleček. Tato hra velmi dbá na team play, vlastně kdo hraje jen za sebe, ten předurčí tým k porážce. To platí dvojnásob u vyšších obtížností, kde je koordinace přímo vyžadovaná. Hra z trailerů a gameplayů vypadala naprosto úchvatně po vizuální i hudební stránce. Co nám trailery ale neukázaly, bylo prakticky nekonečné množství bugů a chybějící základní funkce jako třeba crafting systém či systém upravování bonusů předmětů.

Jak hra vypadala při vydání

Hru jsem hrál v předběžném přístupu, který obdrželi všichni, co si koupili nejvyšší edici hry (díky předběžnému přístupu jste mohli hrát o 13 dní dříve než ostatní). Nebylo neobvyklé, že hra mi klidně dvakrát za jeden zápas spadla, někdy i vícekrát. Hra padala jak na plochu, tak i do menu, jelikož servery hry byly vysoce nestabilní. Tyto problémy se podařilo vyřešit u většiny hráčů cca do měsíce a půl od vydání hry, tedy v polovině ledna 2023. Problémy se hrou se týkaly všech hardwarových konfigurací, ať už lidí se slabšími počítači, tak lidem s nejvýkonnějšími mašinami. Chyběl jakýkoliv systém craftingu a možnost si upravit schopnosti předmětů. To značně limitovalo možnost si vytvořit efektivní buildy, díky kterým máte ve vyšších obtížnostech šanci vyhrát. Chyběl zde také univerzální měnový systém pro všechny postavy. Museli jste sbírat s každou postavou herní měnu zvlášť a díky tomu hra mohla rychleji omrzet, jelikož jste museli hrát pořád za tu samou postavu, abyste nasbírali nějakou tu měnu.

U měny ještě zůstaneme. Co ve hře při vydání fungovalo, byl obchod s mikrotransakcemi a za to si hra vysloužila obrovskou kritiku od komunity. Až takovou, že vývojáři obchod s mikrotransakcemi na chvíli pozastavili, než hru opravili do hratelného stavu. Což byla opravdu fuška, jelikož bugů bylo mnoho od propadávání pod mapu až po divné chování speciála Pox Hounda, který po mapě skákal jako pingpongový míček a prakticky se mu nešlo vyhnout, protože se klidně během sekundy otočil o 180 stupňů. Za zmínku stojí i nepřátelé, co se teleportovali před vás nebo hůře za vás.

To je vše ke stavu, ve kterém hra vyšla. Teď se podíváme na to, kam se hra posunula. Hra vyšla primárně na PC ale nyní je už dostupná i na Xboxu. Pěkný bonus je i funkční cross-play.

Jak hra vypadá nyní

Hra po roce updatů nabídne skvělý gunplay a hratelnost, u konec jsou doby, kdy zbraně, co vypadaly epicky, nic nedělaly. Nyní má každá zbraň svoje místo a uplatnění a jsou docela solidně vybalancované. Do ruky se vám dostanou 4 různé hratelné třídy: Ogryn, což je takový heavy guy a tank, Psyker, který by se dal nazvat jako kouzelník s warpem, ten je ideální na likvidaci obrněných a speciálních nepřátel, Zealot, který je super na boostování týmu a skvěle si poradí s velkým počtem nepřátel a jako poslední je Sharpshooter, ten je mistr na všechny druhy zbraní a specializuje se na boj na dálku. Každá třída má nyní velmi obsáhlý strom schopností, díky kterému si můžete postavu upravit dle obrazu svého. Chcete mít likvidátora hord? Není problém. Chcete likvidovat obrněné cíle na jednu ránu? Není problém. Pokud chcete co nejvíce pomoct vašemu týmu, můžete si klidně zvolit build, který upřednostní tým před vaším celkovým poškozením.

Díky předělání stromů dovedností a možnosti si konečně upravit každou schopnost své zbraně, amuletu se hra konečně dostala do bodu, kdy je zábava experimentovat s různými buildy a tím se prodloužil celkový herní čas.

Super místo je i Psykhanium. Zde můžete otestovat všechny vaše zbraně a buildy. Psykhanium je poblíž obchodu se zbraněmi. 

Herní měna, rarita předmětů a jejich úprava

Za zmínku stojí i sjednocená herní měna u všech postav, takže konečně můžete v klidu hrát za jakoukoli třídu, kterou chcete, a netrápit se tím, že třeba nebudete mít na nejdražší kosmetický předmět u dané postavy.

Herní měny

Ordo Dockets: základní měna jsou to takové kredity. Kupujete za ně zbraně, amulety a kosmetické věci u obchodníka. Vyděláváte je na misích. Plasteel: craftingová měna. Za tu si můžete upravit či zvýšit raritu vašeho předmětu. Získat se dá náhodně v misích. Diamantine: Podobná měna jako Plasteel. Také za ní vylepšujete předměty. Dá se najít různě při misích. Requisitorium Coins: je speciální měna, kterou získáte za plnění týdenních úkolů. Na splnění každého úkolu máte jeden týden. Celkem máte za týden 5 úkolů, pokud je všechny splníte, dostanete 1000 této měny navíc (úkoly se dají změnit). Za tuto měnu si kupujete předměty té nejvyšší rarity u obchodníka. Aquilas: prémiová měna. Dá se koupit jen za skutečné peníze. Za tuto měnu si můžete koupit skiny pro postavy.

Předměty vám pomůže upravit Tech-Priest. Umí upravit každou schopnost zbraně, Perk i Blessing. Jediné, co je neměnné, jsou základní statistiky zbraně jako je poškození nebo mobilita. Hra má 5 druhy rarit: bílé, zelené, modré, fialové a oranžové předměty (řazeno od nejméně vzácného po nejvzácnější). Bílý předmět nemá žádné bonusy, s každou vyšší raritou vám přibude jedna schopnost. Předměty můžete zakoupit u obchodníků nebo je náhodně dostat po misi. 

Mise

Mise začínáte u terminálu misí na základně. Mise mají různé cíle, například zabití bosse na konci mise, naskenování určitých předmětů po mapě, obnovení napájení u techniky, opravování, což je sběr určitých předmětů a jejich následné odnesení na určité místo, kradení dat z konzolí, to je stahování dat z konzolí a jejich obrana. Mise mohou mít také různé speciální podmínky jako jsou třeba: více elitních nepřátel nebo snížená viditelnost. Za dokončení dostanete samozřejmě vyšší odměnu. V misích můžete mít také sekundární úkoly jako sběr určitých věcí (Scriptures, Grimoires) a následné úspěšné odnesení do lodi na konci mise. 

Recenze Warhammer 40K: Darktide. Vyplatí se do hry po roce vrátit?
i Zdroj: Fatshark Studio

Obtížnosti

Hra má 5 obtížností: Sedition, Uprising, Malice, Heresy, Damnation. Za každou vyšší obtížnost dostanete více zkušeností a měny a čím vyšší obtížnost, tím vyšší šance, že vám na konci mise padne předmět vyšší rarity. Samozřejmě čím vyšší obtížnost, tím více nepřátel všeho druhu a také nepřátelé mají větší poškození a více životů.

Typy nepřátel 

Hordové typy nepřátel 

Tyto nepřátele budete likvidovat po stovkách, a tak je dobré vědět, co každý umí a jak se o ně efektivně postarat. Nejčastěji budete likvidovat Poxwalkery a Groaners. Ti na vás budou chodit v hordách a mají primárně zbraně na blízko a jsou bez zbroje. Poté jsou tu Dreg Bruiseri, ti jsou čistě na blízko, ale mají na hlavě helmu, takže se hůře likvidují zásahem do hlavy. První střelecký nepřítel je Dreg Stalker, ten je čistě na dálku, využívá autogun a představuje problém, když jich je více, jelikož vysávají rychle staminu. Pokud na něj útočíte na blízko, přepne zbraň na meč. Scab Bruiser je obrněný nepřítel na blízko, který má nekrytou jen hlavu. Dokáže udělat velké poškození. Scab Shooter je střelec, který má kryté vše krom nohou a je o něco efektivnější než Dreg Stalker. Scab Stalker je podobný jako Dreg Stalker, jen méně obrněný. 

Speciální nepřátelé

Pox Hound: pes, který je rychlý a když na vás skočí, nemůžete nic dělat, jen čekat, až vás spoluhráči zachrání. Dá se mu vyhnout včasným úhybem. Scab Trapper: chytač se sítí, pokud vás chytne, musí vás opět zachránit spoluhráči. Na rozdíl od Pox Hounda útočí na dálku. Shotgunners: nepřítel s brokovnicí, nebezpečný na blízko, lehko se likviduje na dálku. Gunners: voják s kulometem, pokud nenajdete včas krytí, může vás rychle zlikvidovat. Je obrněný, jeho likvidace chvíli trvá. Často je jich více najednou. Flamers: plamenometníci, velmi nebezpeční v uzavřených prostorech. Jednoduchá likvidace do hlavy. Mutant: je takový charger z Left 4 Dead. Naběhne na vás, omlátí vás párkrát o zem a odhodí. Nepůsobí takové poškození, ale vydrží hodně. Pox Burster: Jsou sebevražední nepřátelé, kteří po detonaci ve vaší blízkosti uberou cca polovinu životů. Jednoduchý na likvidaci na dálku. Scab Bomber: Granátník se zápalným granátem velmi nepříjemný v uzavřených prostorech v kombinaci s hordou. Lehká likvidace do hlavy. Scab Sniper: sniper, kterého poznáte podle laserového zaměřovače, nebezpečný v úzkých prostorech a hůře zpozorovatelný, často se ukrývá daleko. Hra pokaždé, když se spawnuje speciální nepřítel, přehraje specifický zvuk. Díky tomu víte, na co si dát pozor.

Elitní nepřátelé

 Jsou často obrnění a čím vyšší obtížnost, tím více jich je. Scab Mauler: obrněnec s motorovou sekerou. Těžký na likvidaci, devastující poškození. Ale je pomalý. Crusher: Ogryn v těžké zbroji s kladivem. Devastující útoky mají dobrý dosah svou zbraní na blízko. Ideálně zlikvidovat na dálku. Bulwark: Ogryn se štítem není obrněný, lehká likvidace ze strany. Reaper: Ogryn s kulometem, velké poškození a potlačení. Jednodušší likvidace do hlavy, jelikož tu nemá krytou. Dreg Ragers: rychlí nepřítel na blízko s dvěma zbraněmi. Devastující a rychlé údery, ale nemá žádné brnění. Existuje i obrněná variace

Monstra

Monstra jsou nejvíce nebezpeční nepřátelé ve hře. Zatím jsou tři typy: Plague Ogryn: zmutovaný ogryn, velké poškození na blízko. Poměrně nemotorný. Beast of Nurgle: monstrum, které je velmi pomalé, ale působí korupci, která vám znehodnocuje vaše zdraví a dokáže sežrat na chvíli libovolného hráče. Chaos Spawn: Splozenec chaosu, velmi efektivní a rychlý, umí se léčit, když někoho chytne.

Zhodnocení a co stále chybí

Hra je nyní ve velmi dobrém stavu, jak co se týče stability, tak i gameplaye. Má konečně i prvky RPG díky předělanému stromu dovedností a možnosti si upravit schopnosti předmětů. Výběr zbraní je také velký a sjednocení měny pro všechny postavy byl další krok, který tato hra potřebovala. Co ale chybí je jakýkoliv endgame obsah. Ve hře nemáte prakticky co dělat, jakmile dosáhnete u všech postav maximálního levelu 30. Jediné, co můžete dělat je vylepšování vašich předmětů. Hra vás tím pádem nemotivuje dále hrát. Přitom by stačilo jen málo, buď zvýšit maximální level nebo jednodušeji přidat další druh levelů po dosažení levelu 30. Ten by vám například navyšoval různé statistiky ve formě malých procentuálních změn. Ať by to byla šance na kritický zásah nebo více staminy či její rychlejší doplnění. Podobný systém například funguje u her Diablo, konkrétně Paragon Systém. Co hře ale nejde odepřít je vizuální zpracování a soundtracky. Ty jsou naprosto skvělé. Celkově atmosféra je skvělá a velmi vystihuje universum Warhammer 40K. Pokud máte partu kamarádů, tak herní zážitek bude ještě lepší. Hru bych i přes její chyby doporučil. Vývojáři z Fatsharku na ní opravdu zapracovali a těším se na to, co dalšího do hry přidají. 

Warhammer 40K: Darktide
Xbox Xbox Series X/S
Windows PC

Co se nám líbí a nelíbí?

Skvělá grafika
Perfektní soundtracky a atmosféra
Dobrý gunplay
Rozsáhlý strom dovedností u každé postavy
Ted už i dobrá optimalizace
Konečně i sdílené měny mezi všemi postavami
Hodně různých typů zbraní
Téměř žádný endgame obsah
Po delší době repetitivní mise
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama