Recenze plné verze Demonologist: cashgrab, nebo nástupce Phasmophobie?
i Zdroj: Clock Wizard Games
Demonologist Recenze Recenze plné verze Demonologist: cashgrab, nebo nástupce Phasmophobie?

Recenze plné verze Demonologist: cashgrab, nebo nástupce Phasmophobie?

Jakub Dohnanský

Jakub Dohnanský

29. 2. 2024 18:00

Hra Demonologist měla své "bum" již před rokem, kdy nebyl jediný streamer, který by tuto hru nehrál. Dnes je hra již v plné verzi, tedy aspoň podle vývojářů. Jaká je?

Reklama

Hra Demonologist je tu s námi už nějakou tu dobu, ovšem dlouho se jednalo pouze o Early Access. Nyní je hra v plné verzi již od září minulého roku a my Vám nyní přinášíme recenzi na tohoto konkurenta známé Phasmophobie

Důvodů proč jsme si i tak dali na čas je více a všechny si samozřejmě postupně zodpovíme.

O čem tedy Demonologist je?

Recenze plné verze Demonologist: cashgrab, nebo nástupce Phasmophobie?
i Zdroj: Clock Wizard Games

Demonologist je hororová kooperativní hra, kde až se čtyřmi hráči máme za úkol na různých mapách najít přítomnost a důkazy ducha. Srovnání se známou Phasmophobií se bohužel nevyhneme, protože jsou si tyto dvě hry až nebezpečně moc podobné.

Každé hraní je naprosto náhodné, díky čemu se jen tak nepřestanete nudit. Za pomoci Vašich udělátek musíte na dané mapě najít tři předem dané důkazy o duchovi. Ať už je řeč o teplotách, mluvení skrz tzv. spirit box, pomalované plátno, zanechání tzv. skvrn ektoplasmy, či otisky na dveřích, vypínačích apod. Fanoušci hry Phasmophobia tu budou jako doma.

Jak to zní, vypadá, leká?

Hra za nás vypadá úchvatně. Je to jedna z prvních her, která už využívá Unreal Engine 5 a co se týče grafické stránky, tak ho využívá naplno. Grafika je krásná, kulisy, efekty, samotní duchové jsou radost pohledět. Sem tam sice najdete nedokonalosti, ke kterým se dostaneme dál v recenzi, ale celkově grafická stránka nezklamala.

To samé můžeme říct o zvukové stránce hry. Lekačky, ambientní zvuky venku i v budově jsou skvěle zpracované a když Vám duch začne šeptat do ouška, ne jednou možná vyjde i Bob a Bobek z vašich kalhot.

A konečně to, co vlastně Demonologist dělá za nás daleko lépe než Phasmophobia jsou různé jumpscary, či eventy. Zde nejsou tyto lekačky dělané přes pouhé objevení ducha na scéně za doprovodu zmateného dýchání a bušícího srdce, ale každá mapa má svoje naskriptované jumpscary, které se můžou i nemusí objevit. Jejich originalita střídá levely od očekávatelných až po ty skvěle zpracované, nečekané a opravdu originálních. Zde se vývojáři opravdu vyřádili a je to radost některé jumpscary zažívat. Z mojí zkušenosti mohu říci, že je to zároveň celkem adrenalin, zda si sousedi přijdou stěžovat, protože v jednu hodinu ráno řvete jako Otamatone připojený na reproduktory metalové kapely, který si právě nabořil malíček o kus nábytku.

Bohužel s tím přichází i jedno ale a to je jejich množství. Neberte nás špatně, je jich dost a každá mapa má své, ale jakmile si jednu mapu zahrajete třeba pětkrát a víc, už prostě víte co se může stát a tak jste na tyto lekačky připravený a jejich děsivost se vytratí jako tvrdá práce Ubisoftu na Skull & Bones.

Jak probíhá jedna hra?

Po napojení všech hráčů a vybrání mapy, je načase zjistit, v jaké místnosti v dané lokaci se duch nachází. Během Vašeho hledání se samozřejmě stane spousta paranormálních jevů a lekaček, které Vám ve skutečnosti mají pomoci identifikovat správnou místnost, kde máte hledat všechny důkazy o duchovi. 

Celou dobu má duch dvě fáze. Osobně bych to nazval jako pasivní a agresivní. Každý hráč má danou svoji příčetnost, která se snižuje v temných místech. Jakmile klesne tato příčetnost na nějaké dané procento, nebo průměr procent pokud je v baráku více lidí, může začít druhá agresivní fáze, kdy musíte vzít nohy na ramena. Tato agresivní fáze přichází podle ducha, kterého se snažíte odhalit. Někteří totiž nejsou úplně agresivní a některý se zase “narodili” s krví v puse.

Jakmile najdete tři důkazy a vyberete je na Vašem tabletu, dostanete typ ducha, se kterým máte tu čest.

Po odhalení typu ducha už můžete odejít a ukončit hru. Mise úspěšná. A nebo, pokud tedy na to máte, můžete začít plnit vedlejší úkoly, které se odvíjejí často od mapy na které hrajete. Ať už je řeč o vyfocení ducha, přežít jeho agresivní fázi, nebo ho uslyšet několikrát mluvit. Zdá se to být lehké, ale opak je pravdou, jelikož šance na tzv. “Hunt”, neboli agresivní fázi ducha, je daleko větší díky ztracené příčetnosti během hledání důkazů.

Ano příčetnost si můžete doplnit za pomoci prášků, ale těch taky není nekonečno. V jednu chvíli Vám prostě dojdou.

Toto všechno už fanoušci již několikrát zmíněné Phasmophobie znají. První rozdíl, který zde ale najdete je v exorcismu, který můžete udělat a tak se zbavit ducha nadobro. Průběh exorcismu je na každé mapě jiný. Někde je potřeba najít daný počet prstů, někde musíte nastavit všechny hodiny v domě na čas smrti ducha, nebo najít kousky solné zbraně a prostě ho zastřelit.

Za identifikování ducha pak dostáváte peníze, se kterými si můžete kupovat další vybavení, oblečení pro Vaší postavu nebo vylepšit Vaší lobby o nábytek, či další různé kosmetické úpravy. Čím více toho na dané mapě uděláte, tím víc peněz samozřejmě dostanete. S vyšší obtížností se Vám pak budou i peníze násobit.

Proto se Vám může ze začátku hraní zdát, že vydělat si na všechno bude zdlouhavé a těžké, ale jakmile si zpřístupníte střední obtížnost a uděláte pár map na 100%, to už bude jiná a za chvíli se dostaví problém v podobě nadbytku peněz.

Hodně peněz je ale dobře ne?

Ze začátku hraní se budete muset spolehnout pouze na lehkou obtížnost a jednu mapu. Jakmile párkrát mapu dokončíte a dostanete vyšší úrovně, tak se Vám odemknout nové mapy a s vyšší úrovní postupně i vyšší obtížnosti, které násobí odměny za úspěšně dohraný případ. Což znamená, že začátek bude hodně pomalý kvůli malému příjmu. Jakmile ale odemknete střední obtížnost, tak rozdíl ucítíte ihned. Peněz víc, levelování jde rychleji, až nakonec dojde na moment, kdy budete mít takové množství peněz, že nebudete vědět co s nimi dělat.

Teď se vlastně dostáváme k bodu, proč naše recenze vychází až teď.

Dobrej vývoj?

Jak jsem už řekl, Demonologist je jedna z dalších her, která měla své bum v předběžném přístupu. Ve své slávě byla ve verzi 0.2 - 0.3, tedy stále skoro na začátku vývoje. My, hráči, ani nevěděli, jestli vůbec někdy bude hra dodělaná. Nakonec ano, ve verzi 1.0 je už od září. V čem je tedy problém?

Vývoj, který byl buď zbytečně urychlený, nebo dokonce osekaný. My se přikláníme spíše k druhé možnosti. Z verze 0.3 se hra dostala do 1.3 za necelý rok. Což sice zní fajn a indikuje to klidný vývoj, ale faktem zůstává, že porovnání těchto dvou verzí je taky děsivé, protože rozdílů moc nenajdete.

Stále se ve hře nachází spousta chyb a nedodělaných věcí, kusů oblečení je jen pár, map je momentálně celkem 7 od původních 4 a celkově z hraní máme stále pocit, že hrajeme v předběžném přístupu. Pocit nás nešálí. Když se podíváme na aktualizace, můžeme vidět, že v srpnu roku 2023 vyšla verze 0.5.2 a v září najednou verze 1.0. Uspěchané vydání je tu do očí bijící. 

Recenze plné verze Demonologist: cashgrab, nebo nástupce Phasmophobie?
i Zdroj: Valve Corporation (Steam)

Je to škoda, že hra byla tak rychle hozená do plné verze, aniž by splňovala množství obsahu s verzí, ve které má být. Podle Clock Wizard Games by měl být do hry stále přidáván obsah, ale po takhle rychlém hození do plné verze se nebojíme nějakého ducha, ale spíš toho jak dlouho tohle vývojářům vydrží, než projekt nakonec úplně opustí.

Samozřejmě pokud hra dostane nějaké větší vylepšení, kdy nebude rozpoznatelné od verze, kterou právě teď hodnotíme, tak můžeme vydat aktualizovanou recenzi, ale bohužel zatím i přes všechny dobré věci, které hra má se musíme naklonit k této známce.

Hodnocení Demonologist
Windows PC

Verdikt

Demonologist má spoustu skvělých nápadů jak být lepší než známější Phasmophobia, ale tyto nápady provádí špatně, nebo je jenom nakousne, kvůli času na vývoj. To se ale netýká audiovizuální stránky a jumpscarů, který jsou minimálně o dva levely výše. I tak bychom s koupí počkali než obsahu bude dost.. pokud tedy vůbec bude.

Hodnocení

Jak hodnotíme

Co se nám líbí a nelíbí?

Audiovizuální zpracování
Jumpscary v mapách
Exorcismus
Velký počet druhů duchů a jejich různé chování
Hodně velká podobnost Phasmophobii
Urychlený nebo osekaný vývoj
Málo map a předmětů
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama