Ready or Not - Recenze verze 1.0 po opuštění Early Accesu
i Zdroj: Void Interactive
Ready or Not Recenze Ready or Not - Recenze verze 1.0 po opuštění Early Accesu

Ready or Not - Recenze verze 1.0 po opuštění Early Accesu

Ladislav Klimeš

Ladislav Klimeš

29. 2. 2024 14:00

Ready or not, taktická akce simulující práci jednotky SWAT. Po několika letech v Early Accesu a docela mizerné komunikaci ze strany tvůrců poslední rok přichází konec EA a plnohodnotná verze 1.0.

Reklama

Ruku na srdce. Ready or Not nemělo zrovna lehký vývoj. Na Kickstarteru se hra chytla, vybrala slušnou částku a vývoj hry se rozběhl. Vypadalo to ideálně. Bohužel, okolo roku 2019 vyšla closed beta s PVP módem, který se údajně měl stát hlavní prioritou vývojářů. Následný výprask, který od fanoušků a testerů dostali, byl sice krutý, ale zasloužený.

Vývojářům došlo, že tudy cesta opravdu nevede a proto se vrátili k původnímu konceptu. Hra po čase vyšla v Early Accesu a začala sklízet překvapivě pozitivní reakce. Duchovní nástupce legendární SWAT4 se konečně rodí, i když jeho cesta na svět byla opravdu bolestivá.

Měl jsem nahráno v EA zhruba 12 hodin a pokaždé, když to zapnul, jsem si říkal, že té hře prostě něco chybí. Atmosféra, mapy, promyšlenost, to vše bylo na svém místě. Jenže, jak se EA táhl, já o hru ztratil zájem a začínal mít dojem, že hra dopadne stejně jako Interstellar Marines. Tedy postupné vyhoření fanbáze a ztráta o hru kompletně.

Naštěstí, mé obavy se ukázaly jako liché. Hra v prosinci opustila EA a prošla masivním updatem.

A tím masivním myslím kompletní překopání zhruba 80% hry. S patchem 1.0 se ze RoN stalo něco, co by spousta jiných studií klidně prodávala jako plnohodnotný druhý díl a chtěl za to 70 éček. 

Ready or not screenshot
i Zdroj: Void Interactive
Ready or not screenshot

Ready or Not, aneb vítejte v Los Sueňos

Hned od začátku se ujmete role velitele zásahové jednotky SWAT ve fiktivním městě Los Sueňos. Podobnost s Los Angeles, kde jednotky SWAT původně vznikly je zde čistě záměrná, stejně tak jako spousta dalších narážek. Na každém kroku a v každé misi budete potkávat různé narážky na skutečné události, lidi, nebo třeba i Youtubery, kteří tuhle hru natáčeli a propagovali. Je vidět, že celé hře byla věnována opravdu masivní péče. 

Díky tomu se do světa ponoříte opravdu hluboko a vyplavat na hladinu bude hodně obtížné. Město Los Sueňos není jenom detailní, ale i drsné a kruté. Přesně jako realita.

Ready or not screenshot
i Zdroj: Void Interactive
Ready or not screenshot

Lehký začátek? Tak určitě…

Po tutoriálu, kdy absolvujete školení ohledně všech herních mechanik, vás hra hned pošle do hluboké vody. V kampani vás zatím čeká 15 misí/zátahů, které nejsou spojeny hlubším příběhem. Některé na sebe volně navazují, jiné ne. Všechny jsou ale inspirovány reálnými událostmi. Máme tu zátah na feťáky na benzínové pumpě, čištění drogového doupěte, prostě klasické policejní akce. Témata některých misí jsou kontroverzní. Například zátah na aktivního střelce na střední škole. Procházení mezi mrtvými školáky, zvuk vzdálené tikající bomby a vědomí, že střelci jsou minimálně dva vás nutí pokračovat vpřed. 

Spoustě lidem se to nemusí líbit, ale autoři si opravdu vyhráli a neukazují SWAT jednotku jako neomylnou bandu hrdinů, kteří likvidují jen ty zlé. Ukazují i stinné stránky této práce. Jedním takovým případem je hned druhá akce. Barák, informace že frajer zabil mámu, drží bratra jako rukojmí a střílí po lidech z okna.

Jako správní hrdinové tam nalítnete, mimoděk zlikvidujete nelegální farmu bitcoinů a postupujete k bytu, odkud se pořád ozývá střelba.

Vyrazíte dveře, hodíte flashbang, vlítnete dovnitř… a zjistíte, že jste právě knockoutovali postarší dámu, malého caparta a puberťáka, který zrovna streamoval Csko. Přijít k jeho počítači a číst chat, kde nějaká uživatelka slintá nad hochy v uniformách, jiný uživatel vám gratuluje a další zas dokola spamuje: Tak a máš to ty *****!!!! Trauma pro všechny zajištěno…

Takové jsou v podstatě všechny mise. Každá z nich má své vlastní univerzum a i když v řadě na sebe nenavazují, některé jsou propojeny tématem. Jedním z nich je spolupráce s protidrogovou jednotkou, jindy boj proti nespokojeným veteránům.

Ready or not screenshot
i Zdroj: Void Interactive
Ready or not screenshot

I SWAT jsou taky lidi… možná… doufejme...

Na rozdíl od posledního dílu série SWAT (4 díl z roku 2005) zde vaši kolegové nejsou jen random panáci, z jejichž smrti si moc nenaděláte. Autoři se snažili vtisknout jednotlivým členům nějaký osobní rozměr, takže tu máme jejich vývoj, psychický stav a různé vlastnosti. Zejména jejich psychický stav je potřeba hlídat, protože pokud budete honit svůj zlatý tým od jedné prasárny k další, může se stát, že se vám sesypou, udělají chybu, nebo zabijí civilistu.

Z taktického hlediska je to další zajímavý prvek, ale nějakou extra tvář to vašim hochům nedá. Nemají dostatečnou hloubku a míra interakce mimo akci s nimi je nulová. Dobrý nápad zůstal tak trochu na půli cesty. Osobně si myslím, že by bylo fajn s vašimi kolegy na základně prohodit pár slov. Mohly by to být jen krátké rozhovory typu, jak se má žena, fotbalisti dostali včera čouda a podobně. Vtisklo by to vašim kolegům tu detailnost, kterou jinak nepostrádá zbytek hry.

Tohle je za mě asi největší zápor celé hry. Na jedné straně detailní mise, prostředí a akce a na druhé straně ploché a neosobní policejní prostředí vaší stanice. Nyní máte i malý prostor před ní, jiná oddělení a výslechové místnosti. Nechybí ani trezor s důkazy. Není to ten temný bunkr v podzemí z EA. Nová stanice vypadá pěkně a přidané detaily jsou skvělé, více se mi líbila ta původní, ale to je osobní názor.

SWAT mají k dispozici jen to nejlepší…

Technická stránka hry běžící na UE4 je více než dobrá. Možnosti nastavení grafiky a ovládání jsou přesně takové, jaké byste od promyšleného a propracovaného titulu čekali. Bohaté a funkční. 

Hra samotná mi běžela plynule na vyšší detaily na Corei5 9400, 32 gb ram a rtx3060 12gb absolutně bez problému, nezasekávala se a vše jelo krásně plynule. Optimalizace se z mých zkušeností tedy povedla.

Grafika a zpracování prostředí je na velmi dobré úrovni. Jak už jsem zmínil, množství detailů je velké. Je vidět, že si autoři dali dost práce i se sebemenší maličkostí a dost to pomáhá. Každá mapa má svůj styl a reflektuje přesně dané prostředí. Nikde jsem nenarazil na detail, který by rozbil atmosféru.

Co se týče vybavení, jedná se o klasické moderní kousky. Útočné pušky, samopaly, brokovnice, pistole a revolvery. Zbrojnice vás nepřekvapí, nejsou tady žádné speciality, pouze zbraně, které dnes používají SWAT. Speciální nástroje jako balistický štít, kamera pod dveře a zbraně na nesmrtící munici jsou samozřejmostí.

Na zbraně jde dát různé doplňky, optiky, tlumiče. Tohle musím opět pochválit. Každý doplněk mění vlastnosti zbraně a to viditelně. Chce to trošku experimentování, ale velmi rychle si najdete toho svého oblíbence, kterého se už nezbavíte. Arsenál je velmi dobře promyšlený, nejsou tu sice kvanta různých zbraní, ale o to pečlivěji jsou zpracovány.

No, nachválil jsem se dost. Teď je čas na největší negativum hry. Tím je AI, která se dá popsat nejlépe jako nevyzpytatelná.

Ready or not screenshot
i Zdroj: Void Interactive
Ready or not screenshot

Možná je čas na vtipy o policajtech...

AI funguje dobře, většinou. Tady bude asi největší nálož kritiky. Párkrát se mi stalo, že AI zablbla. Podezřelý běhal kolečka, mával zbraní a na několikero výzev nereagoval. Nakonec zbraň položil a vzdal se. Po přiblížení se dal na útěk a vy ho museli složit.

Vaši AI kolegové za ním běželi s připravenými pouty a jakmile podezřelý otevřel dveře do další místnosti, mého kolegu zabil jiný podezřelý, který tam číhal.

Jindy se ale stalo, že vše jen předstíral, vytáhl nůž a šel po vás. To je dobrý nápad, jenže asi 3X se mi stalo, že se jen postavil s nožem v ruce a zůstal stát. Metr od mé maličkosti. A kolegové v tu chvíli spustili palbu. 

AI ve finále musím pochválit, i přes občasné problémy. Kupodivu AI nejvíce hapruje v malých budovách s úzkými koridory. Spousta předmětů na chodbě a klečící civilista jsou mnohdy recept na katastrofu. AI parťáci se soustředí na civilistu a absolutně je nezajímá, že zpoza rohu vylezl muž se zbraní. Pokud máte kamarády, co s vámi dají kooperační režim, můžete si kritiku AI parťáků klidně škrtnout. Ai je navržena dobře, i přes občasné zádrhely. Dokonce jsem si všiml i malého rozdílu, mezi jednotlivými podezřelými. 

Puboš na pumpě radši rychle zahodí zbraň. Feťák na vás nalítne a milerád si zasoutěží o Darwinovu cenu. Vycvičený terorista se drží s kolegy a snaží se vás po jednom odlovit. Přesně tyto detaily z téhle hry dělají jednu z nejlepších akcí posledních let.

Ready or not screenshot
i Zdroj: Void Interactive
Ready or not screenshot

Verdikt: Ideální čas přidat se ke SWAT?

Ve hře se našel skvělý balanc mezi hratelností a realismem. Je vidět, že jí byla věnována pořádná dávka péče, lásky a pečlivosti, takže tu máme titul, který sice nesestřelí Call of duty v prodeji, ale za to si najde věrnou bázi fanoušků. Už během EA vznikaly různé amatérské mapy a módy, takže bych se nebál rychlé smrti. Tohle bude hra, kterou komunita udrží naživu dlouhá léta. Ať už tvorbou módů, hraním v singleplayeru, či coop režimu. Náhrada AI spolubojovníků za ty živé pozvedává hru ještě o stupeň více.

Ready or Not
Windows PC

Verdikt

Stejně jako služba u SWAT v realitě, tak Ready or Not není pro každého. Je to pomalá, taktická akce plná kontroverzních momentů a bez okolků vám máchá nos ve všech možných hnusech. Slabší povahy to vzdají a nebude je to bavit.

Hodnocení

Jak hodnotíme

Co se nám líbí a nelíbí?

Detailnost prostředí
Realistický arzenál
Promyšlené mise
Částečně i systém psychologie kolegů
Ai se někdy chová opravdu divně
Ač to není zmíněno v recenzi, verze 1.0 odstavila spoustu módů. Na opravě se prý pracuje
Částečně i systém psychologie kolegů
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama