Ohlédnutí se za tvorbou Piranha Bytes: Gothic 3
i Zdroj: Piranha Bytes
Článek Ohlédnutí se za tvorbou Piranha Bytes: Gothic 3

Ohlédnutí se za tvorbou Piranha Bytes: Gothic 3

Ladislav Klimeš

Ladislav Klimeš

29. 1. 2024 16:00

V předchozích dvou článcích, ve kterých jsem se věnoval Piranha Bytes, jsem se zaměřil na první dva díly série Gothic. Dnes se budu věnovat třetímu dílu, který dosti rozvířil vody.

Reklama

Gothic 3 – Vrchol trilogie, nebo ne?

Od třetího Gothicu si hráči slibovali mnohé. Nový Engine, konečně se podíváme na hlavní kontinent a završíme příběh Bezejmenného hrdiny. Hráči očekávali jen to nejlepší. Jenže po vydání přišla ledová sprcha. 

Hráči sice obdrželi velký, rozmanitý svět v pěkné grafice, ale prolezlý bugy skrz na skrz. Vývojáři první den vydali Day one patch, což tehdy nebylo dvakrát obvyklé. Velmi rychle prasklo, že vydavatel tlačil na Piranha Bytes, aby hru vydali co nejdříve a navíc trvali na dalších aspektech. 
JoWooD chtěl mít hru rychle hotovou, co nejvíc prodaných kopií a otevřený konec, který by nastínil čtvrtý díl.

Piranha Bytes chtěli vrchol trilogie, ale museli se podvolit. Vydali tedy neskutečně rozbitý, na hardware přehnaně náročný titul, který si o titulu nejlepší díl trilogie mohl jen nechat zdát. Do toho začali vyplouvat na povrch neshody, mezi vývojáři a nakladatelem, které vyústili v ukončení spolupráce v roce 2007. 

Gothic 3 Art
i Zdroj: Piranha Bytes
Gothic 3 Art

Poslední oficiální patch s označením 1.12 zanechal hru rozbitou a nedokončenou. Slíbený další update a editor nebyl nikdy dokončen. Gothic 3 zanechal ve spoustě hráčů neskutečnou pachuť a zklamání. Ve finále by se dalo říci, že za to mohl hlavně vydavatel JoWooD, který na vývojáře tlačil, aby hru vydali co nejdříve a rovnou se vrhli na další díl.

Komunita opět zachraňuje

Okolo Gothicu se už dávno utvořila věrná komunita, která se sama pustila do opravování těch nejhorších problémů. Majitel práv JoWooD po čase uvolnil zdrojový kód hry, aby se komunita postarala o ty nejhorší problémy sama. Veškeré problémy přehodila tedy na komunitu a dále se o hru nestarala.

Malý tým fanoušků se rozhodl hru dokončit za vývojáře a hru dodělat. Roky neplacené práce srdcařů se vyplatily. Vznikl takzvaný Community Patch, jehož poslední verze 1.75 dostala hru do hratelného stavu a zbavila ji většiny příšerných bugů. Komunita nebyla taktéž spokojena s příběhem, takže začal vznikat i Community Story Project, který měl napravit ty největší nesrovnalosti v příběhu. A aby to nebylo málo, komunita se pustila i do samotných herních mechanik.

Gothic 3 art
i Zdroj: Piranha Bytes
Gothic 3 art

Gothic 3 – jen náznak toho, čím by mohl být

Popravdě, jestli si osobně při vzpomínce na Gothic 3 vzpomenu, tak je to původní překvapení z obtížnosti. Velmi kvalitní soubojový systém z 1 a 2 byl pryč. Hra se zjednodušila na neskutečnou klikačku, kdy od vás skřeti po zásahu mečem doslova odlétali po desítkách. Zmizel ten počáteční strach z jakéhokoliv boje, žádné taktizování v boji jeden na jednoho. 

Drsná atmosféra, opatrné plánování postupu a vyhýbání se konfliktům za každou cenu, to vše zmizelo. Tady se to prostě dalo vše seřezat na hromadu bez větších cavyků. Nebudu asi jediný, kdo má na třetí díl nejslabší a nejhorší vzpomínky. Z celé hry byl pouhý slabý odvar toho, čím mohla ve skutečnosti být, kdyby JoWood netlačil na vývojáře. Zůstaly jen náznaky něčeho skvělého, co se opravdu mohlo zapsat do historie. Jaký mohl Gothic 3 být, kdyby jim do toho vydavatel nekecal? To se bohužel už nikdy nedozvíme. Zůstane jen hořká pachuť a zklamání.

Gothic 3
i Zdroj: Piranha Bytes
Gothic 3

Bylo opravdu vše tak špatné?

Vzato kolem a kolem, jádro příběhu nebylo vysloveně špatné. Království Myrtana bylo pod nadvládou skřetů, lidé byli zahnáni do podzemí, odkud vedli hnutí odporu. Hlavní město bylo v obležení a ukryté pod bariérou, ne nepodobnou té z prvního dílu. Válka se skřety, která byla hlavním hybatelem dějových linek prvních dvou dílů, uvázla na mrtvém bodě. Skřeti mají vítězství na dosah ruky, ale zbývá jim poslední nedobytná bašta lidí. Lidé zase nemůžou ven zpoza své bariéry. Dokonalá patová situace. 

Na našem Bezejmenném hrdinovi bylo, aby tuto patovou situaci rozhodl. Už původní střet se skřety ve vesnici Ardea nenechá nikoho na pochybách o situaci, v jaké se království Myrtana nachází. Do toho Bezejmenný opět přichází o veškeré vybavení z předchozích dílů, protože loď, na které připlul, je ukradena piráty, zatímco byl na břehu s pár přáteli. 

A přesně v ten moment dostává hráč svobodu v tom, jak se zachová. Chce pomoci skřetům dorazit lidi, nebo naopak vše otočit a vyhnat skřety z Myrtany? Vše bylo v hráčových rukách a bylo jen na něm, jak se rozhodne. Hlavním záporákem je zde mág Xardas, starý známý z předchozích dílů. To on pomohl skřetům a vy musíte zjistit proč. Všeobecně až na pár drobných nelogičností a nekonzistencí příběh třetího Gothicu není vysloveně zlý. Jen je vidět, že vydavatel chtěl delší sérii, než trilogii. Kanonický konec je otevřený, divný a nezajímavý. Nečeká vás žádný finální nepřítel typu Spáče, nebo nemrtvého draka. Zlý jazykové občas říkají, že Gothic 3 je hra, kterou stojí za to hrát, ale ne dohrát. Já jim bohužel musím dát za pravdu.

Finální, epický konec, který měl završit děj fantasy trilogie se odehrává… v lese. Bez famfár, bez boje. Prostě odejdete do jiného světa a konec. Po všech bojích, úkolech a dalších útrapách takový konec působí jako neskutečná facka hráči. Hra má sice ještě další dva konce, ale ty nejsou o moc lepší. Zde byl asi nejpatrnější nátlak na vývojáře, JoWooD chtěl velkou sérii, která by mu vydělávala. Není se čemu divit Gothic 2 byl finanční úspěch a 3 jakbysmet. JoWooD si myslel, že má v rukách dojnou krávu, která mu bude vynášet do nekonečna. Kdyby tehdy věděli, jak šíleně se pletou.

Gothic 3 mapa
i Zdroj: Piranha Bytes
Gothic 3 mapa

Hra samotná běžela na zcela novém enginu Genome. Ten poskytl na svou dobu nádhernou a HW tavící grafiku. Ať už se jednalo o lesy a středoevropské prostřední Myrtany, pouště Varantu, nebo ledový Nordmar. Piranha Bytes se tohoto enginu už nikdy nezbavilo a všechny jejich tituly na něm běží. 

Piranha Bytes ukončují spolupráci

Piranha Bytes vyšli z Gothicu 3 otřesení, ale fanoušci jejich další titul vyhlíželi s nadšením a očekáváním. Dá se říci, že ve finále nevyhráli, ale přežili.

Což se nedá říci o jejich vydavateli JoWoodu, kteří si rozkolem s nimi vykopali hrob. Vydali ještě dost titulů, ale žádný nebyl již tak úspěšný. Naopak, měli dost prodělečných titulů a datadisk pro 3 Gothic s podtitulem Forsaken Gods a čtvrtý Gothic s podtitulem Arcania se těší všeobecné nenávisti fanoušků původních Gothiců. Stalo se tedy, co se muselo stát. JoWood v červnu 2011 vyhlásil bankrot, čímž spoustě lidem udělal radost. Bohužel, do pekel sebou stáhl i Spellbound, kteří stáli za Arcanií. A práva na sérii Gothic se poté vrátily k Piranha Bytes, kteří se k němu nikdy nevrátili.

Ono, osud Gothicu 4 Arcania byl ve spoustě ohledů taktéž zajímavý a dá se říci tragikomický. Několikrát se měnil název, který se ustálil na Arcania: A Gothic tale, nebo dnes již pouze Arcania. Piranha Bytes tu hru označují za spin off a prakticky ji ignorují. 

Pokud budu k Arcanii hodně smířlivý, řeknu, že to není vysloveně špatná hra. Je to lineární mlátička s prvky RPG, která se nehraje mizerně. Hra, kterou na pohodu dohrajete za dva dny a odpočinete si u ní. Bohužel, dostala do názvu slovo Gothic, což ji pohřbilo. Arcania není Gothic a ve všem, co dělalo Gothic Gothicem žalostně selhává. Když k tomu připočtu, že rok před vydáním Arcanie vyšel Risen od původních vývojářů, je jasné, že ta hra neměla šanci. 

O sérii Risen si povíme v dalším článku. 

Reklama
Reklama

Související články

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama