Grafika ve hrách: Jak moc se za poslední roky změnila a kam až se může posunout?
i Zdroj: Spite.cz / Gencraft
Novinka Grafika ve hrách: Jak moc se za poslední roky změnila a kam až se může posunout?

Grafika ve hrách: Jak moc se za poslední roky změnila a kam až se může posunout?

Jakub Hergesell

Jakub Hergesell

6. 4. 2024 10:00

Grafická stránka her se za posledních 30 let změnila k neuvěření. Od Wolfeinsteina jsme se pomalu, ale jistě dostali ke Cyberpunku 2077, který navíc obsahuje revoluční ray-tracing.

Reklama

Grafika je jedním z aspektů, který hráči velmi pečlivě zvažují při rozhodování, zda si novou hru pořídí. Často slyšíme, že špatná grafika je důvodem k tomu, proč si někdo hru nekoupí. Dnes se zaměříme na vývoj grafické stránky her během posledních 30 let, a toho, jak daleko se tato technologie posunula a kam až může směřovat.

Mezi první větší trojrozměrné hry s poměrně slušnou grafikou patří například Wolfenstein 3D, kterému jak podotýká Miroslav Ježek z PCTuning.cz, stačil procesor 286, 1 MB paměť a rozlišení 320 × 200. I když se dnes může zdát, že grafika této hry je zastaralá, v době jejího vydání šlo o revoluční technologický a grafický úspěch. V dnešní době něco nepředstavitelného (možná v retro kouscích), však tyto hry bez problému spustíte na obyčejných zubních kartáčcích nebo kalkulačkách.

Pojďme se ale posunout k něčemu ještě zajímavějšímu. Pamatujete si na Crysis z roku 2007? Tato legendární hra, která přinesla revoluční grafiku, je dnes podle současných standardů zastaralá. Avšak v době svého vydání šlo o něco, co hráče uchvátilo. Crysis nabízel destrukci okolí a grafiku, která neměla konkurenci. Nasvícení, textury a speciální efekty byly naprosto prvotřídní, ale samozřejmě to mělo své nároky na hardware. I dlouhé roky po vydání měla většina hráčů problémy s plynulým během hry a Crysis se často využíval jako benchmark pro testování výkonu počítačů. Crysis v tu dobu vyžadoval minimálně dvoujádrový procesor a grafickou kartu s alespoň 250 MB pamětí. Dnes celkem úsměvné, že? 

Smích ale spoustu hráčů mohl přejít ve chvíli, kdy vyšel třetí díl Crysis (2013), i ten totiž nasadil laťku vysoko a ne každý si hru mohl vychutnat na maximální detaily. I od této doby uplynula nějaká doba a když se podíváme na HW nároky - NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti, dnes by s takovým titulem neměl pravděpodobně nikdo větší problém. I to svědčí o tom, jak rychle se technologie posouvá.

Na řadu přichází ray-tracing

V roce 2018 se objevuje Battlefield 5 od DICE, který přináší revoluční technologii, díky níž je hra mnohem realističtější než většina jiných her vydaných v té době. Tuto technologii nazvanou ray-tracing představila společnost Nvidia a za posledních několik let ji výrazně posunula vpřed. Dnes ji můžeme nalézt ve mnoha hrách a tento trend bude s modely RTX pokračovat i dál. 

Ray-tracing je pokročilá technologie renderingu, která simuluje chování světla a stínů ve scéně pomocí sledování paprsků světla od zdroje k povrchům objektů a odrážení od nich. To vytváří mimořádně realistické vizuální efekty, včetně přesných stínů, odrazů, lomu světla a globálního osvětlení.

Cyberpunk 2077

Grafika je klíčovým prvkem her a čím více působivá a detailní je, tím větší zájem hráči projevují. Pokud bychom měli vybrat jednu hru z posledních let, která vyniká svou grafikou a možnostmi, jedná se o Cyberpunk 2077 od polského studia CD Projekt RED. Abyste si však hru vychutnali naplno, doporučujeme grafické karty například od společnosti Palit, GeForce RTX 4080 Super nebo RTX 4070 Super Dual.

Grafika ve hrách: Jak moc se za poslední roky změnila a kam až se může posunout?
i Zdroj: Palit Microsystems, Ltd.

Budoucnost

Možná si říkáte, kam až tohle jednou dojde? Něco naznačila společnost Epic Games, která stojí za revoluční technologií Unreal Engine 5, ten je již dnes ve verzi 5.3. Představovali jsme si ji nedávno, kdy jsme řešili tyto naprosto famózní projekty. Není tak divu, že hráči preferují hry, které běží na Unreal Engine 5, zmínit pak musíme například krásně vypadající projekt The Matrix Awakens, Immortals of Aveum, Lords of The Fallen nebo Metro: Exodus.

Pokud vás ale zajímají spíše očekávané hry, které rozhodně nabídnou top grafickou kvalitu, které vyjdou v následujících měsících či letech, určitě musíme zmínit STALKER 2, Grand Theft Auto 6, Crysis 4 nebo The Witcher 4. 

vyvoj-grafiky-v-poslednich-triceti-letech-kam-smerujeme
i Zdroj: PCTuning

Vývoj grafiky v posledních třiceti letech – kam směřujeme?

Vypadá to hnusně a ty textury jsou mázlý! Proč to neběží v pěti stech snímků na 16K? Támhle vidím zub i s vyhlazováním,…

28. 3. 2024 20:00
Obsah z PCTuning
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama